Producenci odzieży outdoorowej robią wszystko, żeby ich wyroby były mocne i rzeczywiście odporne na pogodę. Czym się to kończy, wie każdy, kto chciał sobie kupić dobrą kurtkę. Ceny niestety nie są zachęcające, a jeśli chodzi o komfort, to bywa z tym różnie.

 

Outdoor i militaria, co je łączy

Odzież outdoorowa to często twórcze rozwinięcie pomysłów, których niewyczerpaną kopalnią są projekty wojskowe. Odzież w tej ostatniej kategorii zaprojektowana została z myślą o komforcie i trwałości, co w zasadzie idealnie pokrywa się z priorytetami odzieży sportowej, tyle że ci ostatni robią przy okazji wszystko, aby ich aranżacje były bardziej trendy, co oczywiście dla żołnierzy nigdy nie miało szczególnie dużego znaczenia i trudno im się dziwić.

Gdyby ktoś zadał sobie trud i prześledził historię materiałów wykorzystywanych do szycia odzieży sportowej, to rychło by się okazało, że nawet materiał tak powszechnie stosowany, jak polar, kiedyś był tylko eksperymentem pewnej wytwórni odzieży dla żołnierzy. Zresztą o jego niezawodności i powodzeniu odzieżowego eksperymentu może przekonać się każdy, kto kupi sobie dziś polar helikon. Jest to tylko jedna z „cywilnych” propozycji, ale bijąca rekordy popularności. Wprawdzie producenci typowo outdoorowej odzieży zajęli więcej rynku, ale to Helikon, Texar czy Miltec cieszą się opinią producentów niezniszczalnych polarów i genialnych właściwościach termicznych, plecaków wojskowych i ich kosmicznej wytrzymałości oraz rękawic taktycznych. Polar, materiał lekki, ciepły, pozwalający na szybkie wysuszenie po deszczu, odpowiednio przewiewny, cieszy się zasłużoną sławą jednego z najdoskonalszych wynalazków odzieżowych w historii, ale to nie jedyny przykład ewolucji materiału opracowanego na potrzeby armii.

Podobne warunki, podobne rozwiązania

Wbrew pozorom aktywność sportowa ma wiele wspólnego z działaniami wojskowymi. Swoboda ruchu, odpowiedni stopień zabezpieczenia przed chłodem lub gorącem (albo nagłymi skokami temperatur), konieczność zapewnienia jednokierunkowej paroprzepuszczalości odzieży – to tylko niektóre wymagania stawiane przed odzieżą outdoorową. Zwróć jednak uwagę, że w armii wymagania będą podobne, choć u ich podłoża będą leżały zupełnie inne czynniki. Warto dodać też słowo o kolejnym kryterium, czyli cenie – zgoda, Amerykanie nie szczędzili środków na wojsko, ale też zawsze w różnych miejscach szukali oszczędności i ubiór wojskowych był zawsze świetną propozycją cięć budżetowych. Dziś odzież outdoorowa służy raczej do wyciągania olbrzymiej kasy z portfela, bo w końcu aktywność sportowa urosła do rangi wielkiego hobby i mówi się coraz częściej, że do jej uprawiania potrzebna jest specjalistyczna odzież, wyjątkowe obuwie, doskonałe (i drogie) wyposażenie. Cała prawda wychodzi na jaw dopiero wtedy, kiedy na jednej wyprawie spotkają się ludzie ubrani w odzież outdoorową i wojskową. Ta druga ustępuje nowoczesnym projektom głównie estetyką, zresztą też nie dlatego, że ładniej się nie dało, ale tak było wystarczająco dobrze i niezbyt drogo. Raczej w krzykliwej, czerwono-niebieskiej kurtce nikt by żołnierzy do Wietnamu nie wysyłał. Ot, cała tajemnica kolorystyki.

Z bardzo podobnymi oczekiwaniami użytkowników producenci odzieży militarnej i outdoorowej radzą sobie w podobny sposób – przyjrzyj się choćby detalom: zabezpieczeniom suwaków, lokalizacji kieszeni czy sposobom mocowania kaptura – nawet w tak błahych, wydawałoby się, sprawach, rozwiązania w odzieży outdoorowej są żywcem niemal przeniesione z projektów odzieży wojskowej. Niekoniecznie tych najnowszych, ale nigdy wojsko nie było wylęgarnią trendów modowych, choć też nigdy wcześniej nie odgrywało tak dużej roli w rynku odzieżowym, jak odgrywa dziś.

Podsumowanie

Choć oczywiście odzież militarna i outdoorowa to dwa nie do końca pokrywające się segmenty, na pewno mają wiele punktów wspólnych, a płaszczyznę ich przenikania się wyznaczają wyłącznie potrzeby użytkowników oraz odpowiadające im rozwiązania techniczne, które są w obu przypadkach bardzo podobne.

Sprawdź ubrania militarne na warzone.com.pl - zawsze aktualna oferta.

Artykuł sponsorowany